Dobré leady rovná se rychlý prodej? Kéž by! Pojďme si udělat pořádek v tom, jaké rozdíly jsou mezi leady z cold callů a těmi z webových formulářů. Možná vás to (ne)překvapí – ani jeden z těchto zdrojů není univerzální svatý grál. Každý má své pro a proti. A teď se na to podíváme zblízka.

1. Rychlost vytvoření prvních leadů

  • Cold call leady: Vyberete si kontakty, vytvoříte příběh, zvednete telefon a jedete. Typicky za 14 dní od rozhodnutí můžete mít první leady. Ale připravte se na to, že uzavření obchodu potrvá o dost déle. Viz bod 2.
  • Webové leady: Založit formulář je hračka, ale než k vám začnou proudit leady, čeká vás maraton marketingu. PPCčka, sociální sítě, PR – cokoli, co na ten formulář přivede zákazníky. A to všechno potřebuje čas, rozpočet a další čas.

2. Kde v nákupním cyklu zákazník zrovna je

  • Cold call leady: Tady oslovujete lidi, kteří o vás nejspíš v životě neslyšeli. Žádné nadšení, maximálně zvědavost.
    • Výhoda: Žádná konkurence! Vy jste ten první, kdo zákazníkovi vnukne myšlenku, že váš produkt je to, co mu celou dobu chybělo.
    • Nevýhoda: Bude to běh na dlouhou trať, ne sprint. Tyhle obchody se neuzavřou za čtrnáct dnů.
  • Webové leady: Zákazník vyplnil formulář, takže aktivně hledal něco, co vy nabízíte. Bingo!
    • Výhoda: Obchodní proces může být bleskový. Woohoo!
    • Nevýhoda: Nebudete bojovat jenom s jedním zákazníkem, ale skoro určitě s celou plejádou konkurečních firem, kteří mu našeptávají, že jsou lepší než vy.
Následující týden u zákazníka po vyplnění formulářů

3. Jaká je šance na úspěch

  • Cold call leady: Pokud zákazník zrovna hledá řešení vašeho typu, tak jste trefili jackpot. Ta šance je ale hooodně malá. Většinou kolem 1%. Ale i když ještě nehledá – jste první na scéně, a kdo první přijde… ten si zákazníka trochu přiohne na svou stranu 😉.  A tím si pravděpodobnost zase zvyšujete.
  • Webové leady: Pravděpodobnost úspěchu je vyšší. Ale jen, pokud není další konkurence. A to je u aktivního zákazníka, který sám hledá prakticky nereálné. Takže pravděpodobnost úspěchu klesá s časem a každým dalším formulářem, který zákazník vyplnil.

4. Ochota vašich obchodníků i zákazníků pokračovat v diskuzi

  • Cold cally: Cold cally jsou strašákem mnoha obchodníků. Proč? Přečtěte si znovu body 2. a 3. Prostě je to pro ně příliš velká dřina.
  • Webové leady: Zde není potřeba nikoho „rušit“. Obchodník se spíš cítí jako poradce, protože zákazník už ukázal zájem. Jednání je příjemnější a méně stresující.
Co se stane z vašeho mobilu, když máte zavolat novým zákazníkům

Který typ leadů se hodí pro vás

  • Cold call leady: Perfektní pro B2B a produkty/ služby s dlouhým obchodním cyklem – tedy technické oblasti jako IT, průmysl a podobně.
  • Webové leady: Ideál pro B2C, a méně složité produkty a služby s nižší cenou a velké objemy zakázek, kde se vám vyplatí investovat do celé té marketingové mašinérie.

Cold call leady vám pomůžou najít zákazníka tam, kde by vás nehledal, ale budete ho muset přesvědčovat. Webové leady vás postaví na startovní čáru s motivovaným zákazníkem, ale připravte se na pořádnou tlačenici. 🚀 🚀 🚀

Horolezecký manuál pro cold calling

Credit: Midjourney AI

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz