Nedávno se objevily (už zase) nové zprávy o zpomalování automobilového průmyslu, či malé výkonnosti Německa. Krize se blíží. Jak bude velká nikdo neví. Zda zasáhne české firmy nebo globální „korporáty“ také nikdo neví. Je však dobré se připravit.

Jak se firmy chovají v krizi

Jeden z prvních kroků vedení, které můžete očekávat po vypuknutí ekonomické krize je nastavení úsporného režimu. A marketing jako nákladové oddělení je jedno z prvních cílů. Vedení se většinou snaží na začátku krize udržet lidské zdroje, takže se není třeba bát propouštění. Ale váš marketingový rozpočet krize určitě zasáhne hned v začátcích.

Důležité je si vytvořit priority. Nemáte rozpočet na to, dělat všechno. U vedení obhájíte pouze to, co přináší bezprostřední obchod. Nakonec marketing v pohledu většinách generálních manažerů je ve firmě hlavně pro podporu obchodu. A to je ta lepší varianta. Pokud si vedení myslí, že marketing má hlavně zajistit vánoční dárky a PFka, nečekejte na krizi, a vydejte si budovat svoji kariéru někam jinam.

Redukce rozpočtu

Se škrtáním začněte u aktivit, které se nedají dobře měřit. Když nemůžete měřit úspěšnost aktivity, nemáte šanci ji obhájit.  Může to znamenat, že rozesmutníte některé své obchodní partnery, ale takový je bohužel obchodní život. Zrušte tištěnou inzerci. Omezte tvorbu obsahu. Ten jste měli praktikovat v dobách hojnosti, a rozšiřovat působení značky. Zjistěte (pokud jste to dosud nedělali) co vám přináší PPC reklama. Pokud nemáte nějak formu konverze, kterou obhájíte, nelítostně ji vypněte. To pořadí, ve které tyto aktivity zmiňuji, má svůj význam. První na řadě je tištěná inzerce hlavně kvůli ceně. I když jste si určitě domluvili různé slevy, pořád to budou asi náklady v řádu vyšších desítek tisíců, často i stovek tisíců korun. To je v rozpočtu znát.

Místo toho se zaměřte na aktivity, které obchodnímu oddělení pomohou vytvářet nové obchodní příležitosti. Obchodní tým potřebuje výsledky. A když nejsou výsledky, musí alespoň prezentovat aktivitu. Proto máte mnohem větší šanci, že obchodní ředitel podpoří rozpočet na něco, co mu může přinést nové obchody v blízké budoucnosti.

Semináře a webináře

Mezi takové aktivity patří například semináře nebo webináře. Ty vám ušetří náklady lidské zdroje, protože snížíte počet cest obchodníků a techniků za každým jednotlivým klientem. A to se v období šetření cení. Zvláště webináře (i když postrádají osobní kontakt) vám umožní vytvářet nové příležitosti i v jiných zemích. Navíc je můžete nahrát a připravit na svůj web jako „On demand“ webináře. Tím recyklujete existující obsah a maximalizujete využití času techniků a obchodníků. Výhodou je, že v současnosti existuje několik cloud nástrojů, které lze pronajmout i jenom na jeden měsíc. V době psaní tohoto článku se jeví jako nejzajímavější ClickMeeting, GoToMeeting, Zoho Meeting. U všech těchto řešení se cena pronájmu za měsíc pohybuje nižších desítkách dolarů, resp. Euro.

Telefonní komunikace

Využívání externích obchodníku na telefonu pomáhá i v době konjunktury udržovat tok poptávek, přehled o trhu. A navíc máte neustále aktuální databázi. Pro krizi je to ale nepostradatelný nástroj v boji na zmenšujícím se trhu. Je to nástroj, který vám umožní dozvědět se o každé možné zakázce, která by jinak zůstala u konkurence. Navíc vám to umožní udržovat povědomí o značce.

Další výhodou je, že máte možnost využít volání pro zvaní na akce – semináře nebo webináře zmiňované výše

Buďte připraveni

Žádný z výše zmiňovaných marketingových nástrojů vám nevyřeší všechny problémy během období omezeného rozpočtu. Navíc vždy existují i další možnosti, jak v marketingu čelit ekonomické krizi. Je však potřeba připravit se dopředu. Na každý nový projekt, který budete spouštět, potřebujete čas. A to může být v době krize důležitý prvek. Proto mějte plán.

Pokud potřebujete poradit, nebo pomoci, obraťte se na nás. Napište nebo zavolejte:

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz