Na začátku listopadu jsme tady psali o změnách, které má přinést novela zákona o elektronických komunikacích. V té době toho bylo hodně nejasného, a dalo se očekávat, že k tomu ČTU vydá nějaké vyjádření.

Hoši a děvčata z ČTU opravdu zabojovali a 20.12 vydali tiskovou zprávu s odkazem na souhrnný PDF dokument, který se snaží to celé vysvětlit. Jeho podstatnou část tvoří sekce Q&A, kde vybrali nejtypičtější otázky a odpověděli na ně. Ne že by to zvládli na jedničku. Vždycky budou další otázky. A občas možná nepochopili smysl otázky. Ale celkově to aspoň hlavní věci osvětlí.

Rozhodl jsem se proto vypsat ty body, které se týkají naší práce, s krátkými komentáři. V uvozovkách najdete citace z té QaA sekce. Ale pokud je někdo takový masochista, že si chce projít celý dokument sám, zde najde originál PDF soubor, ke stažení.

 

Co je to ten veřejný seznam?

Hodně se v novele řeší veřejný seznam. Co to tedy je? A mělo by nás, kteří oslovujeme firemní zákazníky zajímat?

Tak tohle je jeden z bodů, kde zůstává budoucnost zatím nejasná. Do této skupiny budou spadat nejenom všechny seznamy telefonní operátorů, ale hlavně i všechny externí databáze – komerční i nekomerční. Tedy včetně například seznamu asociací.

„…jehož účelem je vyhledávání podrobného kontaktu o osobě na základě jejího jména, resp. příjmení, nebo případně nezbytného minimálního množství dalších identifikačních prvků…

…Pokud taková veřejná databáze slouží k vyhledávání podrobného kontaktu… bude zřejmě považována za veřejný seznam podle zákona o elektronických komunikacích.“

Je otázka, jak se k tomu postaví dodavatelé komerčních databází nebo správci webů různých oborových asociací, kde jsou v tuto chvíli kontakty na jejich členy. Jakmile získám jejich vyjádření připravím sem nějakou aktualizaci.

 

Platí připravovaná novela i pro právnické osoby?

Ano, novela se vztahuje i na právnické osoby.

„…Vzhledem k tomu, že je v § 96 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích uvedeno, že se daný zákaz kontaktování za účelem marketingu vztahuje k účastníkům nebo uživatelům, tj. bez rozlišení, zda se jedná o účastníky-fyzické osoby (podnikající či nepodnikající) nebo účastníky-právnické osoby apod., platí tak zákaz takového kontaktování vůči všem osobám…“

To sice nevypadá dobře, ale pro nás jsou podstatnější další body.

Omezí novela zákona o elek. komunikacích možnosti obchodníků?

Co s existujícími zákazníky?

Tak tam se naštěstí nic nemění. Na vaše zákazníky máte pořád právo. Tedy právo je oslovovat, bez nějaké nové žádosti.

„…změna režimu opt-out na režim opt-in… nemění stávající stav, kdy je dána možnost kontaktovat své zákazníky, když se předmětná právní úprava týká pouze těch hovorů, u nichž není mezi volajícím (kontaktujícím) a volaným (kontaktovaným) žádný vztah…“

 

Co když chceme nabídnout obchodní schůzky?

Je nabídka schůzky zakázanou marketingovou aktivitou? Z pohledu oslovení někoho z veřejného seznamu a bez předchozího souhlasu, to je zakázaná aktivita.

„…I nabídku schůzky s možností nabídky zboží nebo služeb lze považovat za nabídku zboží nebo služeb…“

I tady platí – sice to nevypadá dobře, ale neházejte flintu do žita a počkejte si na další body.

A to by pro dnešek stačilo. Zbytek příště. Telefonní čísla na webu firem (asi to hlavní pro náš byznys); využití emailů z veřejného seznamu; co se souhlasy se zasíláním Newsletteru. A hlavně – kdy ten cirkus začne platit.

Nechce se vám čekat, než připravím pokračování napište nebo zavolejte.

 

Ilustrativní foto: Simone Secci

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz