Poslední dobou se mě známí i klienti ptají, zda bude mít změna v zákoně, která byla nedávno potvrzena sněmovnou, nějaký vliv na naše služby. Proto vznikl tento článek na našem blogu.
Aktuální situace
Podle dostupných informací bylo mimo jiných změn nejvíce medializovaná část o marketingových hovorech. A to ve snaze zamezit otravným telefonátům od různých dodavatelů energií a podobných třeskutě výhodných nabídek (pro které se rychle vžil novotvar „energošmejdi“). Cílem bylo zajisté ochránit spotřebitele od nekalých praktik různých podvodníků. Ale jak už to tak bývá, není vůbec jistý, jestli se s vaničkou nevylilo i dítě.
Senát si to uvědomoval, a vrátil proto zákon k přepracování. Minulá sněmovna, skládající se z ANO a ČSSD, se s nějakým přemýšlením nad úpravami nepárala, a v rámci předvolebního boje senát přehlasovala https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-novela-zakona-o-elektronickych-komunikacich-schvalena.
To znamená, že nově bude „…automaticky předpokládáno, že marketingové hovory nelze uskutečnit, protože si je účastník nepřeje. Pokud by chtěl být těmito druhy hovorů kontaktován, bude naopak moci vyjádřit aktivní souhlas v účastnickém seznamu“.
Konec telemarketingu, jak ho známe?
Znamená to tedy konec telemarketingu i volání i pro všechny obchodníky? Máme snad smazat „cold call“ z našeho marketingového slovníku?
„Není tedy důvod, … proč by to mělo být považováno za porušení zákona o elektronických komunikacích.“
Český telekomunikační úřad
Český telekomunikační úřad ke schválení zákona vydal prohlášení, kde vysvětluje, co novelou této části zákona bylo zamýšleno a jak je to super http://www.itpoint.cz/ctu/clanky/?i=telemarketing-prisnejsi-pravidla-zek-14385 . A teprve na konci se objevuje podstatný komentář pro naši situaci:
„Mezi připomínkami k původnímu znění novely zaznívá např. domnělé zkomplikování obchodní komunikace firem. Faktem ale je, že firmy své kontaktní údaje běžně uveřejňují, např. na svých webových stránkách, ve firemních tiskopisech, a to právě za účelem zajištění kontaktu s nimi.
Není tedy důvod, proč by dané kontakty nebylo možno využít v případě nabídky obchodní spolupráce či proč by to mělo být považováno za porušení zákona o elektronických komunikacích.“
To je pravda. Obchodník nevytáčí nějaké náhodné číslo, ale podívá se na web, zda je pro něj firma zajímavá a zda najde rovnou adekvátní kontakt. Pokud takový kontakt nenajde, použije uvedené číslo a na snaží se ke správné osobě dostat přes centrálu, vrátnice, sekretářky a podobně. Podle Telekomunikačního úřadu je taková obchodní činnost a komunikace v souladu i s novelizovaným zákonem!
A to samé děláme i v LEADMACHINE. Nic víc, nic míň. Proto nevidím důvod, proč by dotyčná novela měla nějak zásadně změnit naše služby. Pravděpodobně budeme pouze nuceni kompletně přestat používat slovo „telemarketing“. A to nebude tak bolet, protože naše služba je spíše o podpoře obchodu než marketingu.
Takže, jak to skončí?
To nikdo neví. Ač tato novela zákona má vstoupit v platnost od 1.1.2022, tak ještě musí být podepsána prezidentem republiky. A ten, jak všichni víme, má teď s podpisy celkem problém. Nemyslím, že pro pana Mynáře má diskutovaná novela takovou prioritu, aby zase vedl ruku svého (prakticky) bývalého chlebodárce při podpisu. Ten potřebuje řešit určitě důležitější věci.
Nejdůležitější „drivery“ úspěšné telefonické kampaně?
Navíc se teprve roztočil legislativní kolotoč přípravy a schvalování prováděcích právních předpisů. A tam bude další kámen úrazu, kdy se teprve zjistí, že některé věci ( a teď nemyslím, jenom tu část o marketingových hovorech) jsou v novele definovány nešťastně nebo dokonce špatně. To je normální proces u všech novelizací zákonů a nemá to nic společného s mým názorem na lajdáckou práci tvůrce odstavců, kterých se dotýká tento článek.
Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz