Před časem jsem tady psali o variantě průzkumu po telefonu. Dnes odbočíme od našeho oblíbeného telefonu a podíváme se na nejznámější nástroje průzkumu po webu.

Kdy má cenu online průzkum dělat

Nejdříve ale začneme počítat. Předpokládejme, že zcela vynecháme možnost telefonické pozvánky k průzkumu. Potom nám zbývá pozvánka na webu a emailem. Samozřejmě záleží na odvětví, ale pokud Open Rate našeho emailu přesáhne 35% plácáme se všichni po zádech. Možná trochu přeháním, ale je to dobré číslo. Prokliky už jsou většinou mezi 3-10%.  Úspěšnost pozvánek na webu je v jednotkách procent. K tomu musíme počítat s odpadem lidí, kteří průzkum nedokončí. Z toho tedy vyplývá, že úspěšnost vyplnění online dotazníku zřídka přesáhne 10%.

Dalším krokem je definice minimálního počtu odpovědí, abychom dostali relevantní obrázek. Tady už se dostává ke slovu statistika. Při normální distribuci (dobře známá zvonová / Gaussova křivka) lze dokonce celkem lehce spočítat procento statistické chyby. Nebudu vás zatěžovat vzorcem, ale zde vychází, že pro chybu pod 10% potřebujete nejméně 100 odpovědí. Takže pokud vezmeme k úvahu úspěšnost vyplnění, potřebujete mít nejméně 1000 kontaktů, ale spíše 1500 kontaktů, abyste dostali alespoň trochu relevantní výsledky. Nebo to můžeme říct obráceně – je možné dělat průzkumy na menším vzorku, ale musíte počítat s tím, že výsledky mohou být podstatně ovlivněné větší statistickou chybou.

A nyní už jednotlivým nástrojům. Jde mi spíše o porovnání produktů, které mě samotného zaujaly. Abych udržel článek v rozumné délce, vybral jsem pouze tři zajímavé řešení. A protože nemáme prostor procházet jednotlivé detaily řešení, zaměřil jsem se na hledání rozdílů.

 

Formuláře Google

Google nabízí jednoduché řešení, které je zdarma. Stačí mít účet u Google a formuláře najdete na https://docs.google.com/forms. Nabízí základní nástroje pro tvorbu formuláře – stručná odpověď, delší odpověď, volba jedné odpovědi, možnost zadání více odpovědi, rozbalovací nabídka. Navíc zde najdete možnost lineární stupnice pro hodnocení na číselné škále a několik dalších. Důležitá je možnost rozdělit dotazník na sekce, které se pak odpovídajícím zobrazují jako jednotlivé stránky. Do sekcí máte možnost zadat obrázek nebo video.

Příklad Google formuláře pro interní účely
Příklad Google formuláře pro interní účely

Na grafiku jsou formuláře od Google trochu slabší. Můžete si vybrat pouze barvy celkového motivu a pozadí. K tomu už jen přidat obrázek do záhlaví a změnit styl písma. Ale popravdě, pokud nepotřebujete něco zásadního, tak si s tím vystačíte.

Z dalších funkcí zatím ve formulářích mi nejvíce chybí možnost měnit prioritu/ pořadí odpovědí a zadávat hodnocení pomocí udělených hvězd. Protože se tento nástroj neustále vyvíjejí, lze očekávat, že se budoucnu i tyto možnosti ve Formulářích objeví.

 

Survio

Survio je nástroj brněnské společnosti Survio s.r.o.. Ač lokálně vyvíjené, nabízí globální zaměření. Je to plnohodnotné řešení pro tvorbu formulářů, průzkumů nebo dotazníků. Přitom je v základní verzi zdarma.

Nabízí stejné nástroje jako Formuláře od Google. Navíc má několik možností rozložení (layout) formuláře. Pole, tak nemusí být všechny pod sebou, ale mohou být ve dvou sloupcích. Navíc také můžete využít otázky, kde lze měnit pořadí odpovědí, použít hodnocení hvězdičkami, nebo nechat respondenta vybírat z obrázků.

Ukázka typů otázek v Survio
Ukázka typů otázek v Survio

Nevýhodou je, že v základní verzi můžete sice nastavit barvy, případně složitější pozadí, ale vkládat jednotlivé ilustrační obrázky k otázkovým blokům nelze. Trochu mě také zklamalo určité omezení v možnostech nastavení velikosti písma. Ale věřím, že takové věci budou rychle dořešeny.

Survio nabízí také analýzu výsledků, jednotlivých odpovědí, statistiky dotazníků. A to vše můžete ve verzi zdarma exportovat do MS Excel a PDF.

Rozdíly v placených verzích najdete na https://my.survio.com/orders/pricing.

 

SurveyMonkey

SurveyMonkey je nekorunovaným králem online nástrojů pro průzkumy. Je tady hodně dlouho a na jeho nabídce to je vidět. Najdete tam všechno potřebné pro standardního tvůrce online průzkumů. Proto si taky může dovolit nemít verzi zdarma. I základní verze je placená. Pokud chcete něco navíc (např. A/B testování), musíte si vybrat vyšší cenovou úroveň. https://www.surveymonkey.com/pricing.

Seznam typů otázek v Mailchimp.
Seznam typů otázek v MonkeySurvey základní verze. Popravdě, se mi všechny možnosti nevešly na obrazovku.

Na SurveyMonkey se mi líbí jeho flexibilita. Ale v tom už začíná být stíhán dalšími nástroji. To, co odlišuje SurveyMonkey od ostatních, je nadstavba nad samotnou tvorbou průzkumu v podobě dalších nástrojů.

SurveyMonkey Genius – nástroj, který analyzuje rozsah a kvalitu vašeho vytvořeného průzkumu a pokouší se odhadnout úspěšnost dokončení průzkumu a čas na dokončení průzkumu. K tomu přidává své doporučení.

Survey Collectors – Možnost vytvořit více oddělených skupin pro odpovědi jednoho dotazníku. Takže můžete mít časově oddělené skupiny, oborové oddělené skupiny. Podle vaší potřeby.

Analýza výsledku – Toto je nástroj pro zpracování výsledků. Máte možnost filtrovat výsledky, podle odpovědí. Pokud se jedná o velký průzkum, tak můžete sledovat trendy odpovědí v čase. Samozřejmostí je možnost prohlédnutí jednotlivých odpovědí. Možnosti formátu exportu jsou velmi široké. Využil jsem .xls, .ppt i .pdf. Zároveň bych rád zmínil možnost si nastavit, jak velký rozsah informací chcete exportovat.

Už v hlavní prostředí vidíte grafy výsledků pro otázky, kde to je možné. Dokonce si je můžete částečně upravit, jak potřebujete. Teoreticky tedy můžete výsledky prezentovat rovnou v tomto prostředí, nebo si všem můžete připravit ve vlastním Dashboardu. Je škoda, že formátování zmiňovaných grafů je dost špatné, takže já osobně jsem se vždy rozhodl vytvořit si vlastní prezentaci z exportovaných „syrových“ dat v MS Excel.

 

Více toho dnes už nestihneme. Možná se někde podíváme pořádně na každý nástroj zvlášť. Ale na webu už takové detailní popisy existují. Tak nemusíte čekat.

Pokud potřebujete poradit, nebo pomoci, obraťte se na nás. Napište nebo zavolejte:

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz