Jak to máte vy? Zvednete neznámé číslo, když vidíte, že to je pevná linka? Kdo vám tak může volat z takového čísla? Banka, call centrum, policie? Nebo matka? I když tu máte asi uloženou. Pokud si tedy nezabouchla dveře, a nevolá, abyste ji přes půl republiky přijeli otevřít.
Naše teorie je, že lidé se nevědomky chovají jinak k telefonním číslům, které nezačínají šestkou nebo sedmičkou. Reagují na ně hůř. Aspoň takhle to (zatím subjektivně) cítí moji kolegové za telefonem. Aby to nezůstalo jen u „dojmologie“, rozhodl jsem se podrobit tohle naše tvrzení zkoušce statistikou.
Překvapení… a další překvapení
Vybral jsem naše anonymizované záznamy z volání v České republice, protože Slovensko (ač lákavé) je zkreslené tím, že tam občas používáme i české mobilní číslo. A to už vnáší do nějakého pokusu o porovnání docela chaos.
Začněme prostým zvednutí vs. nezvednutí.
Ten rozdíl je tak malý, že je to až k neuvěření, že?
Tak počkat. Ve skutečnosti je v tom ale schováno několik další možností. V těch nezvednutých hovorech jsou totiž i případy, kdy nedojde vůbec ke spojení. Nebo volaný hovoří. Tak, co když nebudeme počítat ty? Bude to mít nějaký vliv?
Zase je rozdíl statistický nevýznamný.
Kdo ještě nikdy netípnul příchozí hovor?
Tak to zkusme obráceně. „Típání“ hovoru od vlastní matky, která vám volá právě ve chvíli, kdy se pokoušíte najít a opravit chybu ve své Excel tabulce, je takový evergreen všech kanceláří. Ať hodí kamenem, kdo to ještě neudělal. Je tedy možné, že lidé (kromě vlastních příbuzných) spíše „vytípnou“ číslo z pevné linky než mobil? Pro lepší zobrazení je škála pouze mezi 0 – 50 %.
Tady už je malý rozdíl vidět. Ale popravdě, pořád je to pro mě velké překvapení, jak malé ty rozdíly jsou.
Vše se vyvíjí v čase
Ale třeba všechny tyto průměrné údaje se proměnili v čase. Jinak jsme se chovali k neznámým číslům před pár lety a jinak teď.
Ne, ani za poslední 3 roky se chování volaných nijak nezměnilo. Pevná linka kolísá kolem 40 % „vytípnutí“. Mobil kolem 39 %.
Voláte zpět na neznáme číslo?
Ale lidé pořad ještě mohou zavolat zpět. Možná, že v tom bude ten hlavní rozdíl. Pro lepší zobrazení je škála pouze mezi 0 – 50 %.
Konečně vidíme zásadnější rozdíl. U mobilu volalo zpět téměř 20 % lidí. U pevné linky jenom něco 13 %.
Je to nějaký trend?
Pro lepší zobrazení je škála pouze mezi 0 – 50 %.
A máme tady šok měsíce! Aspoň pro mě. Nejenomže ochota zavolat zpět klesá. Ona klesá hodněěě! A klesá hodně i u mobilu.
A to je špatná zpráva i pro vás, kteří jste obchodníci a máte hledat nové zákazníky i přes telefon. Už dávno nemůžete spoléhat na to, že vám někdo zavolá zpět, pokud nezná vaše číslo. Mě to přijde divné. Vždycky volám zpět, ale jsem obchodník. Nechci, aby mi kvůli tomu utekl “kšeft“. Neobchodní pozice zřejmě zjistily, že mají ten luxus a mohou cizí čísla ignorovat.
(Prázdninový) pátek je malá sobota. Nebo ne?
Credit: Midjourney AI
Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz